 
 		 		به گزارش شهرآرانیوز؛ هادی زینلی اظهار کرد: کودکی که «نه» گفتن را نیاموخته باشد، کودکی است که مستقل نیست و توانایی تفکر مستقل ندارد. فردا که فرابرسد، او به مدرسه، محیط کار و جامعه خواهد رفت.
وی گفت: در واقع، کودک با رفتارهایی که ممکن است بهعنوان «لجبازی» تعبیر شوند، در حال تمرین هویتیابی است؛ «نه» گفتن را تجربه میکند و بودن خود را میآزماید. ما با کنترل بیش از حد، فرصت تصمیمگیری، کسب تجربه و مهارتآموزی را از او سلب میکنیم.
این مشاور تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه معمولاً کودکانی که به تعبیر ما لجبازی میکنند، برای یک موضوع بهظاهر ساده، صد دلیل ارائه میدهند. این ویژگی در واقع مثبت است، تصریح کرد: یونانیان باستان افرادی به نام سوفسطاییان داشتند که کارشان آموزش استدلال—حتی بهصورت غلط—بود. کودک باید بتواند از خود دفاع کند. هنگامی که میگوید «نه، نمیخواهم»، در حال تجربه هویت «من» بودن خویش است.
زینلی بیان کرد: راهکار این است که به جای اینکه والدین در نقطه مقابل فرزندشان قرار گیرند، همراهش شده، سعی کنند بهجای «مشورت دادن»، «مشاوره» ارائه دهند، زیرا «مشورت» به معنای بیان نهایت و غایت امور، گفتن خوبیها و بدیهاست. اما «مشاوره» درست است.
وی تصریح کرد: پدران و مادران وارد تعامل با کودکان خود شوند. این «وابستگی عاطفی» بین والدین و کودک را هیچکس دیگر نمیتواند خدشهدار کند. این رابطه از هر انتخاب زودگذری مهمتر است.
منبع: فارس